Ik heb het niet aan de grote klok gehangen, maar aangezien ik nog steeds reacties krijg op mijn blog van december 2014 (waar ik mijn aanstaande overstap min of meer aankondig), was een vervolg wel op z’n plaats. Sinds begin augustus 2015 ben ik overgestapt van een Canon 5D Mark III naar een Sony A7R II. Van dslr naar systeemcamera dus. Van optische zoeker, naar elektronisch. Van Canon lenzen naar Sony (hoewel… lees vooral verder). Mijn motivatie om over te stappen heb ik in mijn eerdere blog uitvoerig toegelicht, maar voordat ik mijn ervaring uit de doeken doe, nog even een korte terugblik.
Ik ben ruim 20 jaar Canon fotograaf geweest, ooit nog begonnen in de analoge tijd met een EOS 50E. Ik heb altijd met veel plezier Canon apparatuur gebruikt. Wat camera’s betreft ben ik digitaal begonnen met de D30, toen de 1D, toen de 20D, toen de 1D Mark III, toen de 5D Mark II en uiteindelijk sinds 2012 de EOS 5D Mark III. Die camera’s bevatten allemaal een stukje geschiedenis. De D30 was de eerste ‘consumenten’ spiegelreflex met een digitale sensor in plaats van een analoog rolletje film. Ik kocht hem in 2002 tweedehands voor 1000 euro!). Hoewel diens 3 megapixel-foto’s vandaag de dag weinig meer voorstelt, was de camera toch legendarisch. Voor het eerst was digitaal ‘betaalbaar’, althans ‘binnen bereik’. De resultaten konden direct bewerkt worden in Photoshop, zonder ze eerst in te hoeven scannen. Ik was hobbyfotograaf en ondanks mijn analoge ervaring een redelijke beginner. Dankzij de D30 ben ik toen enorm gegroeid. De overige camera’s hadden ook allemaal hun charme. De 20D maakte een enorme sprong wat betreft lichtgevoeligheid. Ik herinner me nog de woorden van Canon tijdens de persconferentie ‘iso 400 op de 20D staat gelijk aan iso 1600 op de 10D’. En het klopte! Met de 20D kon ik voor het eerst – met gestabiliseerde lenzen – uit de hand fotograferen in de schemering. Een openbaring! De 5D Mark II was een revolutie wat betreft video: 1080p hd met de professionele kwaliteit van een fullframe sensor (in 2008 he!). De 5D Mark III was een logisch vervolg met vele kleine verbeteringen. Maar toch was dat voor mij het begin van de stagnatie.
Wat ik miste bij Canon
De 5D Mark II was echt een revolutie op videogebied. Waarschijnlijk ook tot Canon’s eigen verbazing. Ineens konden grote en kleine filmmakers betaalbare apparatuur en verwisselbare lenzen gebruiken voor een professionele productie die niet onderdeed voor de professionele, peperdure filmcamera’s. Maar sindsdien zijn er slechts kleine stapjes gezet en is Canon zich vooral gaan richten op het professionele videosegment met dslr-achtige camera’s. Waar vrijwel alle camerafabrikanten ondertussen een camera met 4k video in het assortiment hebben, stelt Canon officieel dat consumenten en prosumers nog geen behoefte hebben aan 4k. Je moet nu minimaal 8000 euro neerleggen voor een 4k camera van Canon!
Maar niet alleen op videogebied gaat het mis. De ontwikkelingen rondom systeemcamera’s worden bijna compleet genegeerd. Canon reageert uiterst traag op de innovaties van concurrenten en komt pas jaren later (of helemaal niet) met vergelijkbare features. De introductie van de EOS M systeemcamera was achteraf gezien het moment dat ik voor het eerst ging twijfelen of ik nog wel bij het juiste merk zat. Deze camera was tijdens zijn introductie al zo achterhaald dat hij wel gigantisch moest floppen. Dat deed hij ook, ware het niet dat Canon later de prijs (officieel 850 euro) significant heeft verlaagd, waardoor het toch nog een beetje ging lopen (en ook de extreem slome autofocus werd een beetje beter na een firmware-update).
Bij de concurrentie waren kantelbare schermen inmiddels standaard (en erg handig), de kitlenzen compacter en veelzijdiger (denk aan Powerzooms) en de elektronische zoekers steeds beter en een bijzonder handig hulpmiddel. Hoewel een optische zoeker in sommige gevallen, zoals sport en wildlife fotografie, nog steeds beter en handiger zijn, kent de elektronische zoeker enorme voordelen. What You See Is What You Get (WYSIWYG) bijvoorbeeld; je ziet nog voordat je de foto maakt exact hoe hij er uit komt te zien; te licht of te donker, te veel of te weinig scherptediepte, de juiste witbalans, stofjes op de sensor, enz. En wat te denken van een live histogram, een vergroting in de zoeker als je handmatig scherpstelt en iets als focus peaking? Met dat laatste kun je bijzonder makkelijk met de hand scherpstellen; de camera geeft visueel aan wat er scherp is – ook in het pikkedonker. Iedere handmatige lens is ineens een feest om mee te werken. En natuurlijk video! Een optische zoeker kun je niet gebruiken tijdens het filmen, zodat je op het kleine lcd-scherm moet gaan turen (al dan niet met hulpmiddelen). Maar bij een spiegelloze camera kun je de zoeker gewoon blijven gebruiken, inclusief snelle autofocus!
Maar ook de sensoren van Canon gingen me wat teleurstellen. De stap van de 5D Mark II naar de 5D Mark III was best goed, maar toch waren de RAW’s niet uitzonderlijk veel beter. Ondertussen gooide Nikon hoge ogen met de D800/D810 (met Sony sensor) die niet alleen een veel hogere resolutie bood dan de Canon camera’s, maar ook nog eens een beduidend beter dynamisch bereik. Het stelt je tijdens beeldbewerking in staat om meer uit de schaduwen en hooglichten te persen. Inmiddels heeft Canon de 5Ds (R) aangekondigd met 50 megapixels, maar aan de testresultaten kun je zien dat die camera heel goed is in één ding: resolutie. De rest is er niet of nauwelijks op vooruitgegaan.
Fullframe systeemcamera
Eind 2014 werd het me duidelijk dat Canon niet op korte termijn met interessante nieuwe camera’s zou komen. Geen (optionele) evf, geen kantelbaar scherm op een fullframe camera, geen betere sensor, geen 4k videofunctie, enz. De EOS M3 heeft weliswaar in 2015 eindelijk een aardig serieuze systeemcamera opgeleverd (die overigens nog steeds achterloopt op de concurrentie), maar met slechts effectief vier beschikbare lenzen kom je niet erg ver. Een systeemcamera met fullframe-sensor lijkt nog ver weg. Canon zal een compleet nieuwe lens line-up moeten ontwikkelen en dat vergt een enorme investering (en veel tijd). Bovendien zal dit zeker tot kannibalisatie bij de bestaande line-up leiden en dat was steeds de reden waarom Canon geen serieus werk van systeemcamera’s heeft gemaakt. De verkopen staan echter onder druk, dus vroeg of laat moet er iets gebeuren. Ook aan recente marktcijfers is nu te zien dat de dslr-markt onder druk staat en de high-end systeemcamera’s nu echt serieuze concurrentie vormen.
Omdat ik zeer gehecht was aan fullframe, was er eigenlijk slechts één serieuze optie voor de overstap: Sony. Ik heb ook Fujifilm overwogen, mede vanwege de goede bodies en uitstekende sensor, maar terug naar aps-c had om meerdere redenen niet mijn voorkeur. Sony timmert sinds 2013 serieus aan de weg met haar fullframe A7 systeemcamera’s die voor drie doelgroepen gemaakt zijn: prosumers (A7 en A7 II), filmers (A7S en A7S II) en allround fotografen die meer resolutie vereisten (A7R en A7R II). Ik heb serieus gedacht aan de A7 II, maar de stap ten opzichte van de 5D Mark II zou dan niet groot genoeg zijn. Ik wist dat er na de A7 II een opvolger van de A7R zat aan te komen, dus dat was de meest voor de hand liggende optie. De A7R zelf had ik eerder getest en dat was weliswaar een mooie camera, maar toch met wat tekortkomingen. Zo had deze camera een enorm luide sluiter, terwijl ik net zo verknocht geraakt was aan de stille stand van de 5D Mark III. En de A7 II was uitgerust met een gestabiliseerde sensor (IBIS), waarmee iedere lens die je op de camera schroeft gestabiliseerd wordt. Dus ook veertig jaar oude primes!
Sony A7R Mark II
Toen in juni de Sony A7R Mark II aangekondigd werd, wist ik meteen dat dit de camera was waar ik op zat te wachten. Mijn verwachtingen werden zelfs overtroffen. Niet alleen waren alle voor de hand liggende updates toegevoegd (betere body, IBIS, grotere zoeker), er waren ook grote vernieuwingen: de 42 megapixel-sensor was een compleet nieuw ontwerp, het autofocussysteem was helemaal op de schop gegooid (399 af-punten in bijna het hele zoekerbeeld!), een volledig stille stand was present en kon hij serieus goed filmen… in 4k! Door dat de PDAF autofocus extreem verbeterd was, was de camera zelfs zo snel geworden dat hij met behulp van een Metabones-adapter overweg kon met Canon lenzen – met autofocus! Daarover later meer. Iets dat overigens wel slikken was, was het prijskaartje. De A7-serie stond juist bekend om de relatief scherpe prijzen voor je krijgt. Zo was de A7R beduidend goedkoper dan de Nikon D800/D810 en kon de A7 II prima concurreren met de goedkoopste fullframe dslr’s van Canon (6D) en Nikon (D610) en was hij op veel fronten zelfs beter. De allereerste A7 is trouwens nog steeds te koop en is met afstand de goedkoopste fullframe-camera van dit moment (<€ 999). Het prijskaartje van de A7R II was dus fors hoger dat de A7R, maar door de vele verbeteringen was dat het zeker waard. De prijs was overigens alsnog gelijk als wat ik destijds voor de Canon 5D Mark III betaald had.
Wat bevalt er?
Ik heb de camera nu enkele maanden in bezit en er ondertussen ook van alles mee gefotografeerd. Van een bruiloft tot en met concerten, astrofotografie, voetbalwedstrijden, architectuur en landschappen. Een korte vakantie heeft eveneens veel praktijkervaring opgeleverd, al moet een grote reis nog komen. In de basis voldoet de camera helemaal aan de verwachtingen, al zijn er natuurlijk ook minpunten (zie verderop). Met die minpunten was ik overigens al redelijk bekend, aangezien ik in het recente verleden meerdere A7-camera’s heb getest. De grootste vooruitgang is te merken aan de beeldkwaliteit. De 42-megapixel-bestanden zijn werkelijk op alle vlakken beter dan die van de 5D Mark III. Niet alleen is de scherpte en de ruimte om te kunnen croppen enorm toegenomen, ook het dynamisch bereik van de sensor en de prestaties op hoge iso’s zijn bijzonder indrukwekkend. Dat alleen was eigenlijk al voldoende reden om over te stappen. De bediening van de camera is even wennen. De ergonomie van Canon is absoluut beter, ook omdat de camera wat groter is en meer ruimte heeft voor grote knoppen. Maar de A7R II laat zich na gewenning prima bedienen. Vooral ook omdat alle knoppen programmeerbaar zijn; je kunt werkelijk alles naar eigen wens indelen en daarvan meerdere profielen bewaren. Dat heb ik dan ook gedaan en nu kan ik de meeste functies blind vinden. Ik heb een batterygrip gekocht voor momenten waarop meer volume handig is. Bijvoorbeeld wanneer er een grote lens op de camera zit of ik veel in de portretstand ga fotograferen. Ook de accuduur komt dat ten goede. De camera kan dus compact zijn om mee te nemen, maar ook groot als dat prettiger is.
De Sony A7R II, de Canon 5Ds R en de Nikon D810 – alledrie met een 16-35mm f/4 objectief
Het klassieke systeemcamera-voordeel gaat trouwens ook op. De omvang van de camera is beduidend kleiner dan die van een dslr – ook inclusief lens (zie de eerdere foto). Ik hou er regelmatig een dslr-set naast, of zelfs een andere systeemcamera of bridgecamera en dan is de set echt behoorlijk compact te noemen. Het gaat hier natuurlijk wel om een fullframe-camera, dus de best mogelijke kwaliteit die er te krijgen is. In vergelijking met aps-c of mft-systeemcamera’s is de set (en dan vooral de lens) meestal wel wat groter en zwaarder. Wat ik tegenwoordig veel vaker doe dan vroeger is mijn camera meenemen in een reguliere rugzak (dus geen fototas). Daar passen ook heel wat andere zaken in, wat vooral handig is als je een dagje in een hotel moet verblijven. De A7R II met lens past er probleemloos in en een extra lensje is ook prima mee te nemen. Bij de 5D III ging dat beduidend minder makkelijk, want de tas zat dan direct vol en plaats voor extra lenzen was er nauwelijks. Ook het lagere gewicht is duidelijk merkbaar.
De A7R II met Canon 15mm f/2.8 fisheye en Metabones-adapter
De autofocus van de camera is echt enorm vooruitgegaan ten opzichte van de andere A7 camera’s. Tracking is zo indrukwekkend dat hij ook prima voor sport gebruikt kan worden. Er zijn alleen heel veel opties voor veel verschillende situaties waardoor je soms even moet schakelen. Een unieke feature is trouwens ‘oog autofocus’. De camera detecteert dan de ogen en stelt daarop scherp – iets dat dslr’s niet kunnen vanwege de spiegel. Het is bijzonder handig bij portretfotografie, zeker als je met beperkte scherptediepte werkt.
Zoals benoemd had de sterk verbeterde PDAF nog een ander voordeel. De A7R II kan ook goed overweg met veel Canon lenzen. De Metabones adapter, waarmee je Canon lenzen met autofocus kunt gebruiken, bestaat al een paar jaar, maar was tot nu toe uiterst sloom door het gebruik van contrastdetectie. Een seconde of twee wachten voor de juiste focus was geen uitzondering. Dat maakt de camera wel geschikt voor statische situaties, zoals landschappen, maar verder eigenlijk niet. Dat is nu echt anders. Dankzij 399 fasedetectie af-punten functioneren veel Canon vrijwel hetzelfde als op een Canon body (alleen in low-light worden ze wat trager). Overigens werken niet alle Canon lenzen, maar bij iedere Metabones firmware-update worden dat er meer. De meeste moderne L lenzen werken prima en ook veel moderne third party lenzen (zoals Sigma’s Art-lijn) functioneren goed.
Ik had van te voren al veel Canon lenzen verkocht en daar heb ik achteraf wel wat spijt van. De 24-105mm f4 L is een mooie walkaround, ook al is hij optisch niet foutloos. En ik heb echt spijt dat ik mijn 135mm f/2 L verkocht heb (overigens nog in de tijd dat de autofocus nog niet werkte; na een Metabones firmware-update werkt het nu wel). Ik heb momenteel nog een Canon 40mm f/2.8 pancake, 100mm f/2.8 1:1 macro en een 15mm f/2.8 fisheye en die functioneren allemaal prima op de Sony.
De ingebouwde stabilisatie in de body maakt de camera enorm veelzijdig. Veel Sony lenzen hebben hun eigen stabilisatie, maar die werken ook prima samen met de sensor shift-stabilisatie (IBIS) van de body, zodat het beeld over vijf assen gestabiliseerd wordt. Het beste van beide werelden dus. Tegelijkertijd zijn alle primes ook gestabiliseerd, waardoor je uitzonderlijk lage sluitertijden uit de hand kunt halen. En het werkt dus ook met oude handmatige lenzen, waar ik er eveneens een paar van heb.
De nieuwe ‘stille stand’ van de EOS 5D Mark III was destijds een van de redenen om mijn 5D Mark II te dumpen. Ik had mij geërgerd aan de luide spiegel van de 5D Mark II (vooral in situaties waarbij het eigenlijk stil moet zijn, zoals in een kerk, bruiloft, begrafenis of akoestisch concert). Helemaal stil was de 5D III niet, maar je had er zeker geen last meer van. De A7R II heeft ook een stille stand. Deze werkt elektronisch, dus je hoort dat echt helemaal niets – 100% stil. Je kunt daardoor heel onopvallend fotograferen – heel handig voor straatfotografie. Ik heb een knop geprogrammeerd waarmee ik snel kan overschakelen van de normale naar de stille stand. De normale stand heeft nog steeds nut, want voor bepaalde zaken (zoals flitsen en burst) is een sluiter vooralsnog nog steeds noodzakelijk.
En verder? Het kantelbare scherm is erg fijn en stelt je als fotograaf in staat om vanuit lastige hoeken te fotograferen, terwijl je goed zicht op de compositie houdt. Die had ik graag op een 5D-achtige body gezien… De evf vind ik ondertussen een verademing om mee te werken. In veel gevallen merk ik niet eens meer dat ik naar een schermpje kijk. Met een 0,78x vergroting is het zoekerbeeld nog groter dan dat van een Canon 1D X en dat kijkt echt heel fijn. En ik zou niet meer zonder WYSIWYG willen fotograferen en filmen. Ik moet daar wel bij zeggen dat dit persoonlijk is. Ik ben een allround-fotograaf en ben er beroepsmatig niet van afhankelijk. Ik doe weinig sport en wildlife (en hoef dus niet uren door de zoeker te turen in afwachting van dat ene hert). Ik kan me voorstellen dat sommige fotografen liever een ovf hebben. Aan de andere kant ben ik er van overtuigd dat over tien jaar meer dan 90% van de camera’s een evf heeft. De spiegel heeft echt z’n langste tijd gehad – de voordelen wegen niet meer op tegen de nadelen, zeker niet als evf’s nog beter worden. Eén simpel voorbeeld dat dit illustreert: bij een dslr zitten alle autofocuspunten in het midden en zijn ze niet over het hele beeld verspreid (zoals bij de A7R II en de Samsung NX1). Een andere bottleneck is we aan de grens zitten van de snelheid van het opklappen van de spiegel (de Canon 1D X en de Nikon D5 halen weliswaar 14 fps, maar dat is met mirror lock en eenmalige autofocus). En een ander voorbeeld is natuurlijk video, al filmt lang niet iedereen met z’n dslr.
Wat bevalt er minder?
Nadelen zijn er uiteraard ook. Zoals de ergonomie van de body, al is dat met een externe grip redelijk goed te compenseren. Ik mis het ondertussen niet meer, op het handige joystickje van Canon na. Een van de grootste minpunten is de beperkte accuduur van alle A7 camera’s. Dat komt doordat ze de kleine accu’s van de NEX-camera’s gebruiken (de aps-c lijn van Sony, die tegenwoordig ook onder de Alpha vlag valt). Met de 5D Mark III kon je bijna 1000 foto’s achter elkaar maken (en op de 1D zelfs 2200). Bij Sony blijf je steken op circa 300 tot 400 shots. Met een batterijgrip verdubbelt dat en valt het verschil alweer mee. Bovendien zijn de accu’s dankzij hun omvang ook makkelijk mee te nemen (en wat Sony beter doet: de contacten zijn afgeschermd).
Het menu is een ander heikel punt. Wie de indeling bij Sony bedacht heeft, weet ik niet, maar hij of zij fotografeert zelf waarschijnlijk niet fanatiek. Een camera als de A7R II heeft bijzonder veel opties en die zijn dan ook over verschillende menu’s verspreid. Welk menu je moet hebben is totaal niet intuïtief. De autofocus-opties staan bijvoorbeeld niet bij elkaar, maar zijn verspreid over verschillende menu’s, waardoor je nooit weet welk menu je nu moet hebben en voor een bepaalde optie al snel een tijd aan het zoeken bent. Wat is ook mis is een Canon-menu als ‘My menu’, waarin je zelf de meest gebruikte opties kunt samenbrengen. De uitgebreide customisatie-mogelijkheden van de A7R II maakt het uit de kluiten gewassen menu wel een beetje goed. Ik heb de belangrijkste opties nu onder de vele knoppen ondergebracht en ook het functiemenu is zelf in te delen. Maar laatst gebeurde er iets grappigs: tijdens de introductie van de A7S II (in de basis dezelfde camera) was ik even compleet de weg kwijt, omdat die camera niet mijn vertrouwde indeling had.
Verder is het erg jammer dat de camera geen aanraakgevoelig scherm heeft. Consumentencamera’s hebben dit wel. Dat is erg handig om een focuspunt te kiezen, zonder dat je diverse malen op knopjes moet drukken. Je tikt gewoon op het onderwerp en klaar. Vooral tijdens het filmen is dit een enorme uitkomst – je kunt dan vloeiend de focus laten overgaan van het ene naar het andere onderwerp. En het programmawieltje heeft nu ineens een lock-knop, waardoor je die moet indrukken als je van modus wilt wisselen. Volstrekt onnodig wat mij betreft, want het wieltje steekt niet uit en zit in het midden van de camera. Nu gaat het wisselen extra moeizaam.
Verder kun je de compatibiliteit met Canon lenzen natuurlijk niet Sony verwijten, maar toch is het iets waar Canon fotografen rekening mee moeten houden. Sommige lenzen werken uitstekend, andere lenzen werken niet of matig. Bij slecht licht wordt het ook een beetje tricky, al is het zeker werkbaar. De Metabones-adapter heeft bovendien soms kuren, wat overigens niet vreemd is omdat het Canon signaal naar Sony communicatie moet worden vertaald. Dat uit zich soms in het plots verdwijnen van de autofocus (even aan- en uitzetten is dan voldoende). Als je van plan bent om alleen met Canon lenzen te fotograferen zou ik dat niet aanraden. Dan ben je te afhankelijk van de grillen van de Metabones. Bovendien is er nog een andere reden: de Sony FE lenzen zijn over het algemeen compacter en ondersteunen ook meer autofocus-functies.
Dan komen we op het laatste nadeel: de lenzen. Met 12 stuks op dit moment, evenals een groeiend third party aanbod van Zeiss en Voigtlander, is er best wel wat keus, maar er moet echt nog meer bij. Meer primes, maar ook meer zooms. Zo zijn f/2.8 zooms op het moment van schrijven nog niet beschikbaar. Overigens kunnen er elk moment acht nieuwe Sony FE lenzen worden aangekondigd en dan kan alles er heel ander uitzien. Feitelijk wordt de line-up met 20 officiële lenzen (en dan nog de third party’s) dan al vrij compleet. Zeker omdat je dus ook een reeks Canon en Sigma lenzen kunt gebruiken, evenals Sony A-mount lenzen (Sony/Sigma/Tamron). Een laatste minpunt op dit vlak is dat de Sony FE lenzen behoorlijk aan de prijs zijn. De meeste lenzen, zoals de 55mm f/1.8 zijn optisch dan weliswaar juweeltjes, je betaalt er veel meer voor dan bij Canon en Nikon. Het hopen is dus op meer third party-aanbod, want concurrentie is goed.
Een foto van het Andromeda sterrenstelsel, gemaakt met de A7R II met Samyang 85mm f/1.4 op f/2 (crop)
Toekomst
De overstap is nu dus achter de rug en in de basis ben ik meer dan tevreden. Ik heb echter nog niet zo’n veelzijdig aantal lenzen als in mijn Canon tijd. Een Canon 100-400mm equivalent is er niet, al is de Sony 70-400mm A-mount wel een theoretische optie. Mijn langste telelens gaat nu tot 240mm en dat is voor mijn doen toch wat kort. Begin 2016 zal er dus een serieuze telelens komen, zij het van Sony zelf of een met een Sony A- of Canon EF-mount (ik denk hardop over de Tamron 150-600mm). Verder mis ik nog een goede walk-around lens. De Sony FE 24-70mm f/4 stelt optisch wat teleur voor het prijskaartje en f/4 is niet heel bijzonder. Er schijnt een f/2.8 versie aan te komen, maar die zal ongetwijfeld groter, zwaarder én duurder worden.
Persoonlijk ben ik tevreden met mijn overstap. Het werken met een evf heeft mijn sterke voorkeur gekregen, ook omdat ik daarmee veel sneller en beter kan zien of een foto goed scherp is (al kijken mensen wel wat raar als ik foto’s terugkijk in de zoeker). Als ik foto’s met lastige lichtomstandigheden in Lightroom bekijk, ben ik iedere keer weer enthousiast over het dynamisch bereik van de sensor. Je kunt nu veel makkelijker een HDR uit een enkele foto persen. De RAW bestanden zijn met 40 MB aan de grote kant (uncompressed zijn ze zelfs 80 MB) en dat is trouwens wel te merken aan Lightroom. Op mijn 3,4 GHz i7 kost het inladen van foto’s beduidend meer tijd dan de 22 MB RAW’s van de Canon 5D Mark III. Verder is de resolutie een mooie sprong voorwaarts en biedt ontzettend veel ruimte om te croppen. Ik vermoed dat dit voldoende is om de komende vijf jaar door te komen. Tegen die tijd zal 120 megapixels beschikbaar zijn, maar het is de vraag of dit voor een niche is of een grote groep.
Beste Jeroen,
Prachtig beschreven overgang van Canon naar Sony!
Mijn vraag: “Hoe beoordeel je je de mogelijkheden van de combinatie Metabones (met “grillen”) en de Canon EF 70-200mm f/4L IS USM + beschreven Sony?
Dank/groet.
Ik heb deze combinatie niet zelf getest, maar het zou in de basis goed moeten werken. Zie bijvoorbeeld deze test van Brian Smith (nog voordat Metabones met firmware-updates kwam voor de A7R II).
http://briansmith.com/sony-a7rii-canon-ef-smart-adapter-tests/
(ik durf alleen niet te zeggen hoe goed tracking gaat als je bijvoorbeeld veel sport fotografeert)
Het is alleen wel een relatief grote lens op de A7R II, maar de Sony 70-200 f4 is dat ook.
Dank voor de link:
Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM Lens
Metabones: Fast and accurate PDAF AF-C and AF-S across entire focal range
Fotodiox: Fast and accurate PDAF AF-C and AF-S across entire focal range
Viltrox: Fast and accurate PDAF AF-C and AF-S across entire focal range
NOTES: Image Stabilization functions best with Metabones (with fw 0.41) on a7RII.
De grootte van de Canon 70-200 zou kunnen meevallen wanneer je een batterygrip aanschaft.
Beste Jeroen,
Ben zelf ook rond de kerstdagen over gestapt van een Nikon D810, met bijbehorende lenzen 24-700 en 70-200 f.2.8.
Ook ik werkte in de chemische tijd al met Nikon. Eerst FE + FM. Later F5.
Heb enorm zitten twijfelen of ik de 7S mk2 of 7R mk2, zou nemen.
Met name omdat ik steeds meer video ’s maak, verwachtte ik iets meer van de S.
Was bovendien nogal onder de indruk van de lowlight prestaties. Maar die zijn van de R ook perfect.
Maar wel iets minder. Kan tot 12600 de opnamen nog redelijk gebruiken. Daar boven wordt het me te slecht.
Heb ze naast elkaar getest, en kwam tot de ontdekking dat de AF van de R, naar mijn idee beter en sneller is dan de S.
Vond het kunnen croppen bij filmen naar 35 mm, voor een nog beter beeld (wat ook nog eens ongecomprimeerd wordt weggeschreven) toch wel erg plezierig. En je kunt er zonder erg veel verlies, je tele heel makkelijk mee verlengen.
Was met de Nikon al hele goede foto ’s gewend, maar de Sony heeft wat jij ook schrijft, toch nog iets meer sprankeling.
Wilde liever, omdat ik vaak foto ’s maak in de verhouding 1:3 (eigenlijk nep breedbeeld) behoorlijk kunnen snijden.
Gooi je zeker 1/3 weg. En dat gaat prima. Vandaar dat ik de hoeveelheid pixels van de S toch aan de kleine kant vond.
Heb werk intussen met de 3 lenzen van Sony, die alle f.4 hebben.
Vooral de 16-35 is erg mooi.Heeft geen overdreven fisheye effecten. De 70-200 tekent prachtig. Is niet extreem groot. Ervaar niet helemaal wat jij schrijft over de 24-70. Vind die eigenlijk best ook plezierig.
De nieuwe G Master lenzen die er aan komen lijken me erg fraai. Maar kosten een paar centjes.
Ben voor vogeltjes gedoe, intussen bezig met de Tamron 150-600. Ook ik heb de test van Brian Smith gelezen.
Die was er erg enthousiast over. Ken Rockwell idem.
Dan pak ik waarschijnlijk de uitvoering met A mount van Sony en de LA E3 adaptor.
Die houdt vrijwel alle automatiek in stand. En blijft een snelle AF houden, naar ik lees.
Alternatief is de Sony A mount 70-400. Maar kost het dubbele en is 400 i.p.v. 600mm. Schijnt wel erg fraai te zijn.
Nu kun je dat wel met 50% opkrikken door te croppen. Maar toch …..
Ook ik gebruik de “Eye-functie” vaak. Super handig. Altijd raak. Via 1 persoonlijke knop 1x drukken en bingo.
Volgt de ogen als je de zaak op AF-C hebt staan. Jammer genoeg niet in de filmstand.
Kortom, ik deel je mening vrijwel volledig. Heb er geen moment spijt van.
Beste,
Hartelijk dank voor het artikel!
Spijtig genoeg is dit weekend ingebroken in mijn fotostudio waardoor ik bijna al het materiaal opnieuw moet kopen.
Gestolen, Canon 5D3 – Canon 1DX – Canon 24-70 en 70 -200 beide 2.8.
Gisteren ben ik alvast naar de winkel gehold om de basisset terug te kopen zodat ik kan werken deze week: Canon 5D4 en de 24-70 en 70-200 2.8.
Nu werk ik voor 75% op film en tv sets waardoor ik steeds mijn canon in een blimp moest steken.
Daarom overweeg ik nu een sony of Fuji te kopen omdat die camera’s volledig geluidloos zouden zijn? Volledig??? Echt volledig???
Ik heb dus een beetje koudwatervrees omdat ik al 20 jaar gewend ben aan Canon en echt in de moeilijkste omstandigheden, licht en tijd moet kunnen fotograferen.
Mocht u nog enig advies hebben please shoot.
Met heel veel dank,
Sofie
Met veel plezier en aandacht uw uiteenzetting gelezen en kan mijn huidige situatie hierin terug vinden.
Als beginnend fotograaf gestart in 2005 (maakte al foto’s analoog sedert mijn 20ste en ben nu 64) met de 5D dewelke na 2,5 jaar vervangen werd door de 5DII en een tweede 5DII erbij na 1 jaar. Voornamelijk doe ik studio werk en daar presteert de 5DII echt naar behoren. Als hoogtepunt wou ik eens proeven van een echte Canon en kocht mij de 1DsM2 aan…
Persoonlijk had ik er niet veel aan en de 5Dm2 vervulde dagelijks zijn taken. Eens ik besloot om de 1Ds van de hand te doen zag ik de Sony A77II op een beurs… Niet direct “de” camera maar het spiegelloze sprak mij wel aan… Camera body met objectieven aangekocht en voor de vakantiekiekjes was dit een plezier.
Met de Canon 5D’s en 1DsIII heb ik het nu, ruim 10jaar later, wel gezien en ook mijn hart en mijn verstand verloren (om van het geld niet te spreken) aan de Sony A7rII. Trouwens het geld is bijeen gespaard maar de twijfel tussen de Metabones en de LA-EA3 blijft nog bestaan. De canon objectieven zal ik houden zijnde 24/70 f2,8 … 24/105 f4 … 70/200 f2,8… 100 f2,8 macro … Sigma 70/200 f2,8 en Sony 16/50 f2,8
Dat Canon achterop hinkt verbaast mij niet, de snelheid van de sony camera’s met 12 fps tot zelfs 20 fps binnen een prijssegment waar Canon het nakijken heeft is op zich al frustrerend. En idd het stille karakter van de sony waar een vogel niet van opkijkt is een lust. Het gaat je goed Canon… welkom in de familie Sony !
Robifoto
Beste Jeroen,
Wat een mooi artikel! Echter noem je een full-frame sensor het beste van wat er te krijgen is en dat is uiteraard niet waar. De fujifilm GFX-50s is een relatief compacte body met een middenformaat sensor erin waarmee je extreem gedetailleerde foto’s maakt met een ongekend dynamisch bereik. Verder roem je Fujifilm vanwege de goede body’s en dat is waar, maar de goede (prijzige) objectieven van Fujifilm moge zeker ook genoemd worden.
Hey Jeroen,
Echt leuke en uitgewerkte stuk over je overstap, heb je ook een advies kwa overstappen voor een “amateur/hobby” fotograaf van een Nikon d3200 naar een systeem camera? Helaas heb ik geen grote budget ervoor denk rond 500 is max als het lager is het top.
Ik schiet voornamelijk portrait foto’s, voor mijn kleine bedrijf voor promotie materiaal. Het is soms erg moeilijk omdat sommige foto’s blurry worden. Soms zijn ze super scherp maar soms weer niet. Is jammer wanneer een perfecte foto blurry uit komt 🙁
Het kan ook aan mij liggen (instellingen) maar omdat ik zelf niet altijd mee schiet leek mij een systeem camera meer te passen door zijn “snelle autofocus etc”. Ik las dat systeem camara minder “struggles” heeft met settings dan een Dslr camara. Momenteel ben ik naar de Panasonic Lumix G7 series aan het kijken. Ik las uit je vorige artikel dat Sony of Fujifilm beter zijn, maar die zijn volgens mij redelijk prijzig.
Ik hoop dat je mij kunt helpen met een richting voor systeem camera 🙂
Dank je wel afvast!